כלים לתקשורת משנת חיים

ליווי ותמיכה בתהליכי צמיחה

שגית רוסו יצחקי תמונת פרופיל

נעים להכיר

אני שגית רוסו יצחקי ואני מאמינה שבידי כל אחת ואחד מאיתנו יש את הכוח לברוא ולעצב את חוויית החיים האישית שלנו.
דרך תרגול מגוון כלים ליצירת המציאות הרצויה ודרך יצירת תקשורת מיטיבה ומשמעותית במעגלים השונים והמשתנים של חיינו. בעזרת כלים פשוטים אך עצמתיים, מעולמות התקשורת המקרבת, אימון אינטגרטיבי, הנחיה דיאלוגית ועוד, נוכל לפתוח בתוכנו וסביבנו מרחב לאפשרויות חדשות.

נולדתי וגדלתי בקיבוץ כיסופים בבתי הילדים של שנות השבעים והשמונים.
כשהפכתי לאמא ובחרתי לגדל את ילדיי בחינוך ביתי, נוכחתי באופן יומיומי וכואב שחסרים לי כלים רבים ומיומנויות תקשורת שיעזרו לי להיות האמא שחלמתי להיות, או לפחות אמא שמצליחה פחות לכעוס ולצעוק (ולבכות..) ויותר להקשיב ולדבר (ולצחוק..)
חיפשתי דרך ומצאתי את התקשורת המקרבת.
באתי בשביל הילדים ונשארתי בשביל עצמי.
הבנתי שהעבודה העמוקה שלי היא התבוננות מודעת ואמיצה על הדרכים בהן אני מדברת ופועלת. דרכים שמושפעות באופן ישיר אך (לרוב) בלתי מודע מהאמונות והדפוסים שאני מחזיקה ושנטבעו בי כל חיי. למדתי שכל עוד אשמר את אותן דרכי דיבור ואותם דפוסי חשיבה והתנהגות עם עצמי, ילדיי ובן-זוגי, לא יקרה השינוי שאותו חיפשתי ואני אשחזר שוב ושוב את העבר.

הבחירה שלי ללמוד תקשורת מקרבת היתה אינטואיטיבית ולעולם אהיה מלאת הודיה על המפגש המכונן איתה (בעזרתם של הרבה מורות ומורים נפלאים). התהליכים שעברתי במהלך לימודיי עזרו לי להבין מהם הכוחות שמניעים אותי ואיך אוכל להתחבר ולהרחיב את ניצוץ האמפתיה שגיליתי בתוכי (ואני מאמינה שקיים בכולנו). מאז אותו רגע של יציאה למסע החיים הזה, אני ממשיכה ללמוד, ללמד ולהרחיב את ארגז הכלים שלי ליצירת תקשורת משתפת ומיטיבה במעגלי השפעה שונים ומתרחבים – מתהליכי צמיחה אישיים, דרך המרחב המשפחתי ועד עבודה עם קבוצות וצוותי חינוך. ובעיקר, אני שמחה מאד מאד להיות חלק מתהליכי צמיחה ושינוי.

לאורך שנות לימודיי, בחרתי להתמחות בדרכים שונות ליצירת חיבור ובריאות שלמה של הגוף, הרגש והמחשבה, שלנו ושל סביבתנו.
הבנתי שהחוטים שמחברים את הבחירות שלי הם החיפוש אחר ניצוץ האמפתיה שבתוכנו, המודעות לשלם הרחב של הדברים והעבודה יחד עם הלב והכוחות שבנו, בהסכמה ובכבוד.

העקרונות והכלים שאיתם אני עובדת היום הם שילוב של כלל הכשרותיי וניסיון חיי ובעיקר, אמונתי האיתנה בחשיבותו וכוחו של החיבור – בנינו לבין עצמנו ומתוך כך, בנינו לבין העולם שסביבנו והידיעה העמוקה שזה בסדר להיות מי שאנחנו, במלואנו, באומץ ובאהבה.


הכשרות:

  • התכנית לאימון אינטגרטיבי לילדים ונוער במכללת דרך הדעת.
  • התכנית להנחיית קבוצות גדולות להובלה והשפעה בתהליכים מרובי משתתפים – אוניברסיטת "אריאל בשומרון".
  • קורס גישור NVC של CNVC
  • התכנית להכשרת מאמנים, מטפלים ומגשרים בשיטת "המצפן" ותקשורת מקרבת (NVC) ותכניות נוספות במרכז "מיתרים" שבו גם השתתפתי כמנחה.
  • לימודי הומאופתיה במחזור הראשון בבי"ס הישראלי להומאופתיה קלאסית והדרכת הנקה והכנה לקראת לידה מטעם המרכז הישראלי להריון ולידה

תקשורת מיטיבה

דרכים לתרגל איתי כלים לתקשורת משנת חיים

תהליכי צמיחה ושינוי

תקשורת מקרבת ואימון אינטגרטיבי

לחצו לפרטים

במפגשים פיזיים או מפגשי און-ליין.

הכוח ליצירת שינוי במעגלים השונים של חיינו נמצא בידינו ואנחנו המקום ממנו השינוי מתחיל.

שינוי של דפוסי מחשבה, יחד עם הבנה ותירגול של כלים מקרבים ודיאלוגיים, יאפשרו לנו להתחבר לכוחות הטמונים בנו ולבחור את הדרך שלנו, בכל רגע ורגע.

על-ידי פיתוח היכולת שלנו ליצור תקשורת מלאה ומיטיבה עם עצמנו ועם סביבתנו, נוכל לפתוח מרחב לאפשרויות חדשות שלא הכרנו או שלא תיארנו בכלל שזמינות לנו.

קליק לפרטים נוספים

מרחב קבוצתי מיטיב

סדנאות תקשורת מקרבת ותהליכים דיאלוגיים

לחצו לפרטים

סדנאות לקבוצות, תהליכי ליווי להורים ולצוותי חינוך, מעגלי אמפתיה.

להתנסות בתהליכי למידה אישיים וקבוצתיים. ליצור תהליך משותף שבו נשמעים הקולות השונים והחלטות מתקבלות יחד במרחב קבוצתי אמפתי, שבו כולנו נשמעים, שייכים ומשמעותיים.
בין הכלים שנלמד בקבוצה: גבולות כהזדמנות למפגש, להקשיב לרגשות ולצרכים, ליצור דיאלוג, עבודה עם שיפוטים, לקבל ולהגיד 'לא', קונפליקט כהזדמנות לחיבור ועוד..

לפרטים נוספים
צילום של חפיסת קלפים פתוחה המדמה את ערכת הקלפים מתוך סט רגשות וערכים בהוצאת שגית רוסו יצחקי

קלפי רגשות וצרכים

לתרגל אמפתיה דרך משחק

לחצו לפרטים

50 קלפים צבעוניים המזמינים למידה מתוך משחק ומעוררים שיח אמפתי על רגשות וצרכים.

בקלפים מופיעים גברים ונשים, ילדות וילדים, ממגוון רחב של מוצא, מין ומגדר, גיל, תרבויות, מצב פיזי וכו, במטרה להדגיש את האנושיות והאוניברסליות של רגשות וצרכים.

הקלפים מתאימים למגוון שימושים וגילאים ומאפשרים הכרות ושמות עם מגוון רחב של רגשות וצרכים וכיצד הם "נראים" כלפי חוץ. משחק עם הקלפים מזמין שיחה על עולמות הרגש והצורך, מחבר ומאפשר ביטוי שלהם.

למידע נוסף ורכישה

חוויות והמלצות

לחצו על הכותרת לקריאה

״עברנו תקופה עמומה עם בננו בן השש עשרה. הוא איבד עניין בלימודים, ולא הלך לתיכון במשך כמה שבועות.
נראה היה כי משהו עובר עליו. השתדלנו לתת ספייס, מתוך מחשבה שזו רק תקופה. אך נראה שהתקופה לא מסתיימת. הוא מיעט בשיחה איתנו, וכשניסינו להבין הוא נשמע אבוד. הרגשנו כי אנחנו נוגעים-בדבר, וקשה לנו לסייע באופן נקי.
לפעמים האנשים הקרובים ביותר, עשויים להיות רחוקים בגיל הזה. הצעתי לבננו להיפגש עם שגית.
אני עצמי נפגשתי עם שגית בעבר, בניסיון לפענח מבוכות משלי. נחשפתי להקשבה המתמסרת שלה, לחמלה, לאהבה וליכולת להתיר סבך נפשי באופן נינוח. שגית יודעת לשאול בעדינות, והתשובות עולות מאליהן. ואכן הם נפגשו.
לאחר כל פגישה, נראה כי משהו הולך ונרגע אצל הבן. הוא התחיל לחייך, חזר לעסוק בתחביבים, נראה בטוח יותר. גם הצלחנו להגיע יחד להסכמות להמשך דרכו בלימודים [מסלול מתחשב ומאוזן]. הוא העיד כי שגית היתה נעימה וטובה בשבילו. תוכן הפגישות נשמר ביניהם, ואנו כיבדנו זאת, ואולי זה חלק מהעניין; יצירת מרחב עצמאי ואישי לנפש, עצמאי גם מההורים.״

ע.

"הגענו לשגית בעקבות מתח וחיכוכים בזוגיות. שגית בנועם ורגישות הראתה לנו אופציה נוספת ושיקפה הסתכלות אחרת על הצד השני.
יצאנו קרובים ומבינים יותר והחדווה והתשוקה חזרו לזוגיות שלנו.
ארסנל הכלים שרכשנו ממשיך ללוות אותנו הלאה.
ממליצים מאוד על תקשורת מקרבת אצל שגית".

ע.

"עברתי לגור בנגב כשהרגשתי שהגוף והנפש שלי מבקשים רפואה עמוקה, הלכתי אל הלא נודע בלי שום ידיעה מה אני אפגוש שם. בתקופה הראשונה התחלתי להכיר כל מיני אנשים.
אני זוכרת את הרגע הראשון בו ראיתי את שגית – זה היה הרגע שהבנתי שאיתה אני הולכת לעבור את המסע ריפוי שלי במדבר, אישה מלאה בחוכמה, בפשטות ובאמת שמלווה אותה בדרך – התחושה הזו ליוותה אותי כחודש בערך עד שאספתי אומץ ופניתי אליה – ובאמת כך היה!
המפגש המשותף שלנו הביא אותי לריפוי עמוק, המפגשים נערכו פעם בשבוע, תחושה של מרחב טקסי שפתחנו כל פעם מההתחלה.
בעזרת המפגשים הגעתי לדפוסים עתיקים בתוכי שבכל תהליך לימודי רפואה הולסטית שלמדתי לא הצלחתי לפגוש – תקשורת מקרבת זהו כלי שהכרתי אך לא לעומקו.
לאחר המסע המשותף זהו כלי שתומך ועוזר ביום יום שלי להתמודד עם כל רגש שעולה בעזרת ההכוונה וההבנה שכל רגש שעולה מגיע לשרת צורך שמבקש מענה. אני יכולה להגיד שפגשתי ומצאתי מורה לחיים שלי, אני כבר לא חיה במדבר, אך שגית תישאר איתי לאורך מסע חיי!
אני בהודיה וזכות גדולה לפגוש אישה מלאה בחוכמה, רגישות, אמפתיה ויכולת להגיע למקומות העמוקים ביותר בכל כך הרבה פשטות והכוונה טהורה!
תודה על היותך את!
תודה על השהות המשותפת!
תודה על הרפואה הטובה שאת מעבירה דרכך!
מתפללת שעוד ועוד אנשים יחוו את הקסם והטוהר שאת מביאה לעולם!״

מיתר.

״פניתי לשגית לתהליך אישי אחרי ששמעתי אותה מספרת בתהליך השתתפותי על גישת התקשורת המקרבת, חשתי בה בטחון מהרגע הראשון כי ההקשבה שלה אליי הייתה מכוננת.
רוצה לומר שהיתה זו חוויה של הקשבה עמוקה ולא שיפוטית שאני לא הכרתי.
התחלתי איתה תהליך לאורך שנה של למידה ורפלקציה בגישת התקשורת המקרבת מתוך האתגרים האישיים שלי וכל פעם נפעמתי מחדש הן מהיכולת של שגית להקשיב לי באופן העמוק ביותר ולאפשר לי להבין את המנגנונים שמפעילים אותי והן מהרלוונטיות של הכלי בחיי היום יום שלי.
היכולת האמפתית שלה לצד יכולות רפלקטיביות עזרו לי ללמוד שפה חדשה שמסייעת לי להבהיר את הרצונות שלי והקשיים שלי וגם עוזרת לי להבין את אלו של מי שנמצאים באינטראקציה איתי.
אפשר לומר כי למדתי לחיות יותר בשלום עם עצמי והסביבה.
הוקסמתי מהכלי ומההנחיה והזמנתי את שגית להעביר סדנה עם קבוצה אותה ליוויתי בתהליך פיתוח מקצועי.
שגית הצליחה לסקרן ולהניע את כולם לקחת חלק תוך שימת דגש על כלים פרקטיים שניתן לאמץ בעקבות הסדנה לעבודה בארגון וגם בחיי היום היום.
אני מלאת הודיה על הזכות שהיתה לי ללמוד משגית ולעבוד איתה על מיומנויות של הקשבה ותקשורת אפקטיבית.
שגית היא אישה מקצוענית ונדיבה בצורה יוצאת מן הכלל והלוואי שעוד רבים יעברו תהליך כזה, נדמה לי שאם כן – כולנו נחיה בעולם טוב יותר.״

שרית.

״תקשורת מקרבת עם שגית לימדה אותי להיות יותר אמפתית קודם כל לעצמי ומשם גם לאנשים הסובבים אותי.
לקבל את החלקים השונים בתוכי ולא לשפוט את עצמי ואת אחרים במונחים של טוב או רע, נכון או לא נכון. להבין שהכל חלק ממני. ומשם אני מרגישה שזה מאוד תרם לאימהות שלי. ליכולת שלי לאפשר לילדים שלי לגדול ולהיות מי שהם ולהקשיב להם באמת.
לפעמים זה עבד ממש כמו קסם שחזרתי הביתה אחרי פגישה עם שגית והדברים פשוט השתנו מעצמם.. במיוחד עם המתבגרת שלי.
הדרך בה שגית מנחה את המפגש בהקשבה הכלה וחוכמה מאפשרת תהליך של העמקה וצמיחה.
אני מודה ושמחה על המתנה הזו של התקשורת המקרבת עם שגית בחיי.״

מ.

״רוצה להמליץ בחום על שגית רוסו יצחקי, שנתנה הדרכה מרתקת לצוות הגיל הרך בקיבוץ צאלים.
בתאריך 25/8, במהלך ימי ההיערכות לקראת השנה החדשה, שגית הגיעה אלינו לסדנא ארוכה של כחמש שעות.
שגית הגיעה עם חומרים מוכנים ועם תכנית עבודה יישומית כך שהצוות יוכל לתרגל כבר במהלך ההדרכה. שגית נתנה לנו המון ידע ועזרה לזרוע את זרעי התקשרות המתקרבת בעזרת הקשבה, אתגר מחשבתי, ותרגילים יישומיים.
כבר במהלך הסדנא היה ניתן לראות איך הראש של נשות הצוות נפתח למושגים ותפיסות חדשות לגבי קונפליקטים ותקשורת בינאישית.
ממליצה בחום להזמין את שגית לעבודה עם צוות חינוכי, התקשורת המקרבת הינה שפה חשובה שכדאי שתהיה שגורה אצל כל אנשי החינוך באשר הם.
תודה גדולה לשגית.״

דפנה.

״כל מפגש עם שגית הוא הזדמנות לעוד הצצה פנימה. גם ללב, וגם לעומק המחשבה.
תפיסת העולם ששגית מביאה אתה היא של דיאלוג אמיתי מתוך תפיסת שותפות מעוררת השראה.
התזכורת התמידית בשיח, שמעודדת לצאת מעצמנו ולראות את הדברים גם דרך האחר, מייצרת נקודת הסתכלות מאוזנת, מאזנת ומעניקה פרופורציה. זכיתי בזכות שגית לעשות קפיצות מחשבה בהן בחרתי בעזרתה לאתגר את עצמי ולצאת למחוזות מחשבה שאינם של היומיום ובתהליכים האלה פעמים רבות באה הצמיחה.
תודה רבה שגית יקרה ובהצלחה עם רבים וטובים שיזכו להצמיח מחשבה יחד אתך.״

לירון.

"השיחות והקשר עם שגית הם עבורי פינה חמה ומקבלת, דרכם אני לומדת ומתרגלת קרבה ואמפתיה לעצמי.
מתוך השיחות על אירועי היומיום אני מגיעה לתובנות על דפוסים עמוקים מאוד שמשפיעים על מכלול הרגשות שלי.
ההכרה והקבלה בדפוסים האלו הופכת אותי שקטה ושלווה יותר, לאט לאט אני מתמלאת בהשלמה וגם באהבה כלפי המסע שלי."

שירה.

צרו קשר

אשמח שתהיו איתי בקשר!

פרטי התקשרות:
מייל: sagit.r.itzhaki@gmail.com
נייד: 054-791-5906
כתובת: באר מילכה (להסדרי נגישות יש ליצור קשר)

עיצוב ופיתוח: www.NetX.co.il

תהליכי צמיחה ושינוי תקשורת מקרבת ואימון אינטגרטיבי

  • התהליך כולל מפגשי למידה ותרגול אישיים למבוגרים ונוער
  • באופן פיזי במספר מקומות – באר מילכה, מתחם המועצה רמת נגב או מדרשת בן-גוריון.
  • און-ליין דרך קישור שאשלח לכן.ם לווצאפ או למייל לקראת כל מפגש.
  • אורך כל מפגש כשעה ורבע.
  • תדירות המפגשים שבועית או דו-שבועית, לפי הצורך והתהליך.
  • במהלך המפגש נכיר ונתרגל כלים של תקשורת מקרבת, תרגילים מעולם האימון וטכניקות שונות ליצירת דיאלוג, פנימי וחיצוני.

הכוח ליצירת שינוי במעגלים השונים של חיינו נמצא בידינו ואנחנו המקום ממנו השינוי מתחיל.

NonViolent Communication – NVC ('תקשורת מקרבת' בעברית, ע"פ ארנינה קשתן) היא דרך לתקשורת אשר פותחה בארה"ב ע"י ד"ר מרשאל ב. רוזנברג.
בבסיס התקשורת המקרבת קיימת ההבנה שכל התנהגות אנושית נובעת מתוך צרכים פנימיים אשר מניעים אותנו לפעולה במטרה לענות עליהם. שלא כמו גישות אשר עובדות על פתרון קונפליקטים ברמה ההתנהגותית בלבד, מדברת גישת התקשורת המקרבת על פתרון קונפליקטים תחילה על ידי זיהוי הצרכים אשר מובילים להתנהגות הצדדים, יצירת חיבור אמפתי ורק לאחר מכן מעבר למציאת פתרונות אפשריים לסך כל הצרכים המעורבים בקונפליקט.

תקשורת מקרבת ניתנת ליישום במגוון רחב מאד של מישורים – בתהליכי התפתחות אישיים, בתוך המשפחה, בחינוך ובמערכות חברתיות, בארגונים עסקיים ובמוסדות מִמשל – ומאפשרת יצירת בסיס של חיבור, אמון ופתיחות שיוביל לפתרונות ברי-קיימא של קונפליקטים, אי-הבנות וסכסוכים.

שיטת האימון האינטגרטיבי פותחה ע"י רינה כורש ועדית בן פורת זל"א.
בבסיס השיטה נמצאת תפיסת האדם כיצירה בהתהוות מתמדת ובעל כוחות והשפעה על כיוון השינויים והצמיחה בחייו.
בעזרת כלים ותרגילים משישה רבדים – כוונה, רגש, שכל, מחשבה, דיבור ומעשה – נוכל להניע ולהנהיג את השינויים שנרצה לראות מתגשמים בחיינו ובעולמנו, תחילה בדמיון ולאחר מכן במציאות.

תהליך האימון מתחיל בבחירת המטרה אליה נשאף להגיע. המטרה יכולה להיות קשורה לכל תחום בחיינו (משפחתי, חברתי, מקצועי או לימודי, אישי וכו'). המטרה הזו היא הזרע, הפוטנציאל, שיוכל לפרוח ולהתגשם בחיינו. דרך מודעות לדפוסי מחשבה ודפוסי ההתנהלות שלנו ובעזרת תרגול מכוון לחיזוק "השרירים" הרלוונטיים ברבדים השונים (כוונה, רגש, שכל, מחשבה, דיבור ומעשה).

שיטת העבודה האינטגרטיבית מתאימה מגיל 7 ועד 120, והיא מיטיבה ויעילה למגוון רב של קשיים ומטרות.

המלצה: "עברנו תקופה עמומה עם בננו בן השש עשרה. הוא איבד עניין בלימודים, ולא הלך לתיכון במשך כמה שבועות. נראה היה כי משהו עובר עליו. השתדלנו לתת ספייס, מתוך מחשבה שזו רק תקופה. אך נראה שהתקופה לא מסתיימת. הוא מיעט בשיחה איתנו, וכשניסינו להבין הוא נשמע אבוד. הרגשנו כי אנחנו נוגעים-בדבר, וקשה לנו לסייע באופן נקי. לפעמים האנשים הקרובים ביותר, עשויים להיות רחוקים בגיל הזה.
הצעתי לבננו להיפגש עם שגית. אני עצמי נפגשתי עם שגית בעבר, בניסיון לפענח מבוכות משלי. נחשפתי להקשבה המתמסרת שלה, לחמלה, לאהבה, וליכולת להתיר סבך נפשי באופן נינוח. שגית יודעת לשאול בעדינות, והתשובות עולות מאליהן.
ואכן הם נפגשו. לאחר כל פגישה, נראה כי משהו הולך ונרגע אצל הבן. הוא התחיל לחייך, חזר לעסוק בתחביבים, נראה בטוח יותר. גם הצלחנו להגיע יחד להסכמות להמשך דרכו בלימודים [מסלול מתחשב ומאוזן]. הוא העיד כי שגית היתה נעימה וטובה בשבילו. תוכן הפגישות נשמר ביניהם, ואנו כיבדנו זאת, ואולי זה חלק מהעניין; יצירת מרחב עצמאי ואישי לנפש, עצמאי גם מההורים".

כשאנו מוצאות ומוצאים את עצמנו שוב ושוב באותו קונפליקט, מול אותם קשיים, בתוך דפוס חשיבה/התנהגות מייאש ומתיש שחוזר על עצמו לאורך חיינו, נראה לפעמים שמה שקורה לנו חזק מאיתנו ואין לנו שום אפשרות חוץ מלהיסחף עם הזרם, אולי אפילו בניגוד לרצוננו.. וזה יכול לקרות במסגרת העבודה, המשפחה או ביננו לבין עצמנו.
מתוך החוויה הזו, קשה לראות או להאמין שהכוח נמצא בידינו, שאנחנו נקודת המרכז וההתחלה ושיש בכוחנו ליצור במציאות את השינויים שנרצה לראות בחיינו.

מי שאנחנו עכשיו זה לא מי שהיינו בגיל 5 או לפני 3 שנים או לפעמים אפילו לפני חודש. במידה כזו או אחרת, השתנינו, התפתחנו, התבגרנו… רק שלפעמים, למרות זאת, נמשיך להתבונן על עצמנו ועל הסביבה מתוך העיניים של מי שהיינו פעם, לעיתים גם מתוך העיניים והדעות של ההורים והסביבה שלנו..

מה נגלה אם נתבונן לעומק, בעיניים אוהבות ובלב פתוח, מנקודת מבט חדשה או שונה ובעזרת כלים שיאפשרו לנו לזהות את הכוחות שלנו? מה נבחר להיות ולעשות, אם נוכל לעצב באופן מודע את הדרך שבה נביא לידי ביטוי את עצמנו ואת מה שחשוב לנו?

אלברט איינשטין אמר "לא נוכל לפתור בעיות באמצעות אותה צורת חשיבה שבה השתמשנו כשיצרנו אותן". מתוך "הכלא" של אותם דפוסי חשיבה והתנהלות, נראה לנו שהאפשרויות שעומדות בפנינו מוגבלות והרבה פעמים גם לא כאלה מוצלחות.. כשנלמד לראות גם את 'השטחים העיוורים' ו'התחומים האפורים' שלנו ונכיר את הכוחות שלנו, יפתחו עבורנו, באופן טבעי, עוד אפשרויות רבות והזדמנויות חדשות שכרגע נסתרות מעניינו.

מרחב קבוצתי מיטיב סדנאות תקשורת מקרבת ותהליכים דיאלוגיים

סדנאות לקבוצות, תהליכי ליווי להורים ולצוותי חינוך, מעגלי אמפתיה.

  • סדנאות מותאמות להורים, צוותי חינוך וא.נשים פרטיים.
  • סדנאות מעשיות – בכל סדנא נכיר, נלמד ונתרגל כלי שונה מתוך ארגז הכלים המקרב והדיאלוגי.
  • יצירה והחזקה של מעגלי אמפתיה בתוך הקהילה.
  • אפשרות לסדנא חד-פעמית או קורס של מספר מפגשים.
  • אורך כל סדנא כשעתיים – שעתיים וחצי.
  • מבחר הנושאים לא עונה על הצורך שלך? ניתן ליצור סדנא בדיוק לפי המידה.

הסדנאות:

"השיחות והקשר עם שגית הם עבורי פינה חמה ומקבלת, דרכם אני לומדת ומתרגלת קרבה ואמפתיה לעצמי. מתוך השיחות על אירועי היומיום אני מגיעה לתובנות על דפוסים עמוקים מאוד שמשפיעים על מכלול הרגשות שלי. ההכרה והקבלה בדפוסים האלו הופכת אותי שקטה ושלווה יותר, לאט לאט אני מתמלאת בהשלמה וגם באהבה כלפי המסע שלי."

חוויית השהות במעגל של אמפתיה היא חוויה שלפעמים קשה להסביר במילים והרבה פעמים, היא חוויה שמפתיעה כי לא ציפינו שזה יהיה כזה משמעותי.. בסה"כ ישבנו במעגל והקשבנו או שיתפנו קצת..

איך אפשר להסביר את תחושת החיבור, השותפות והקבלה? השקט שמחליף את הרעש בראש או האופטימיות והתקווה שמחליפות את היאוש והבדידות?

לא צריך הרבה, רק כמה א.נשים שיסכימו לעשות מקום לאמפתיה, להיזכר יחד ביכולת הזו שנמצאת עמוק בלב אצל כולנו.
לחוות אמפתיה זו חוויה מרפאה.
אשמח להצטרף למעגל כזה או להתחיל אחד בקהילה שלי!

"..הייתה חוויה מעניינת ומעוררת מחשבה. למדנו מה הם גבולות ביחסים בין אישיים . עזר לנו מאוד להיכנס לתוך עצמנו ולהבין מה הוא הגבול האישי של כל אחד מאיתנו. היה מרתק! שגית יודעת להחזיק קבוצה ולהעביר חומר בצורה פשוטה נעימה. נשארנו עם טעם של עוד."

מה הם 'גבולות' בין א.נשים? האם הם קו נוקשה וחד-משמעי שמפריד או מקום של מפגש וחיבור? האם הם קבועים לנצח או משתנים תמיד? איך הם נוצרים בכלל והכי קשה אולי, מה לעשות כשהגעתי לגבול שלי?
מה שבטוח, ללא גבולות, יהיה לנו מאד קשה לבחור באופן חופשי.. שגם זו שאלה. מה זה אומר בכלל בחירה חופשית? חופשית ממה?

בסדנה על גבולות ובחירה נבחן מחדש את התשובות שלנו לשאלות האלה, נכיר כלים לדיאלוג עם גבולות ונתרגל יחד בחירה.
הסדנה מתאימה לכל מי שמתמודד.ת בחייה או חייו, הפרטיים ו/או המקצועיים, עם שאלות סביב גבולות.

אשמח להשתתף בסדנה על גבולות ובחירה!

"תפיסת העולם ששגית מביאה אתה היא של דיאלוג אמיתי מתוך תפיסת שותפות מעוררת השראה. התזכורת התמידית בשיח, שמעודדת לצאת מעצמנו ולראות את הדברים גם דרך האחר, מייצרת נקודת הסתכלות מאוזנת, מאזנת ומעניקה פרופורציה. זכיתי בזכות שגית לעשות קפיצות מחשבה בהן בחרתי בעזרתה לאתגר את עצמי ולצאת למחוזות מחשבה שאינם של היומיום ובתהליכים האלה פעמים רבות באה הצמיחה"

היכולת להקשיב באמפתיה ולנהל דיאלוג מחבר וטוב, שיעזור לנו למצוא פתרונות משותפים שעובדים, שיקדמו אותנו למציאות בריאה ומיטיבה יותר.

גם להצליח להגיד את מה שחשוב לנו, גם להצליח להקשיב ולהכיל את מה שיש לצד השני להגיד, וגם בסוף, שנצא כולנו יחד בתחושה טובה, עם ההחלטה הנכונה והפתרון המיטבי.

זה נשמע קסום.. אבל איך עושים את זה, תכלס?
מה הסוד? וכמה מסובך ללמוד משהו כזה?

אז החדשות הטובות הן שזה די פשוט. נכון, זה שינוי בדרך המחשבה והדיבור וזה דבר שמצריך כוונה, רצון וטיפה מאמץ. בנינו, גם להמשיך בדרך של ויכוחים, חוסר הבנה וכאב זה מאמץ. אז מה עדיף?

דר' מארשל רוזנברג, אבי התקשורת מקרבת, אמר פעם בפתיחת סדנה שהעביר "באתי ללמד אתכם לעשות משהו שאתם כבר יודעים איך לעשות". הוא האמין שכולנו נולדנו עם היכולת לחוות אמפתיה וחיבור. ואיפשהו בדרך, התרחקנו ושכחנו. ובהחלט אפשרי להיזכר.

ויש גם חדשות עוד יותר טובות. החזרה לאמפתיה ולדיאלוג היא משהו שאפשר לעשות בשלבים, בעזרת לימוד ותרגול של כלים פשוטים לישום, מתוך הקשבה אמפתית למה שנכון ואפשרי לך, באישי או בקבוצה, פיזי או און-ליין.

כן, אני רוצה לתרגל הקשבה ואמפתיה!

"תקשורת מקרבת עם שגית לימדה אותי להיות יותר אמפתית קודם כל לעצמי ומשם גם לאנשים הסובבים אותי. לקבל את החלקים השונים בתוכי ולא לשפוט את עצמי ואת אחרים במונחים של טוב או רע, נכון או לא נכון. להבין שהכל חלק ממני. ומשם אני מרגישה שזה מאוד תרם לאימהות שלי. ליכולת שלי לאפשר לילדים שלי לגדול ולהיות מי שהם ולהקשיב להם באמת."

תחשבו על זה רגע.. פעם השתייכנו לגמרי לאשה וגבר אחרים. היינו חלק מהגוף שלהם. ומאותו רגע הרה גורל של חיבור, לכל אורך חיינו, מתרחש בנו תהליך מורכב ופלאי של השתייכות ונפרדות. בהתחלה אנחנו יותר בצד הזה ואחכ אולי יותר בצד השני, אבל המתח והתנועה בין שתי ההוויות האלה נוכחים ומלווים אותנו כל החיים.

הרבה הרבה נחקר, נכתב ונאמר על התנועה הזו בין הצורך שלנו בשייכות לבין הצורך בנפרדות – בביטוי עצמי ועצמאות, בעיקר בכל הקשור להתפתחות רגשית ונפשית בתקופת הילדות. החוויות שנאסוף בגילאים המעצבים האלה, ישפיעו על הדרך שבה נרצה וננסה לענות על הצרכים האלה, בקשרים שניצור או לא ניצור, במהלך חיינו.

וכאן גם נכנס העניין עם ה'לא'. מילה קטנה וחשובה, שסוחבת איתה מטען כבד בתרבות שלנו וקשורה מאד ללמידה שלנו על השתייכות ונפרדות. לא תמיד פשוט לנו להגיד אותה ובטח שיכול להיות לא נעים לשמוע אותה. מה שלמדנו וחווינו בילדות, ישפיע מאד על איך המילה 'לא' תעצב את חיינו.

מהתבוננות על הדפוסים האישיים שלנו ועד הדרך שבה אנחנו הורים לילדינו, העבודה עם הכלים המקרבים תאפשר לנו לבחור איך נרצה לחיות את תחושת השייכות וחוויית הנפרדות שלנו.

מעניין אותי ללמוד עוד על 'לא', שייכות ונפרדות!

"..התחלתי איתה תהליך לאורך שנה של למידה ורפלקציה בגישת התקשורת המקרבת מתוך האתגרים האישיים שלי וכל פעם נפעמתי מחדש הן מהיכולת של שגית להקשיב לי באופן העמוק ביותר ולאפשר לי להבין את המנגנונים שמפעילים אותי והן מהרלוונטיות של הכלי בחיי היום יום שלי. היכולת האמפתית שלה לצד יכולות רפלקטיביות עזרו לי ללמוד שפה חדשה שמסייעת לי להבהיר את הרצונות שלי והקשיים שלי וגם עוזרת לי להבין את אלו של מי שנמצאים באינטראקציה איתי. אפשר לומר כי למדתי לחיות יותר בשלום עם עצמי והסביבה"

אם נרצה או לא, קונפליקטים הם חלק מהחיים ואם את או אתה כאן, אולי זה כי יצא לך לחוות לפחות אחד כזה?

האנושות צברה כמות עצומה של מידע, ידע ודרכים להתמודדות ופתרון קונפליקטים, 'סכסוכים' בעברית, ולא סתם. הם באמת אחד הקשיים הגדולים (וההזדמנויות הגדולות) שחווה האנושות..

סכסוך, חוסר הסכמה כלשהו בין צדדים שונים ובסדרי גודל משתנים. מקונפליקט פנימי בין צדדים או חלקים שונים בתוכנו ועד מאבק קשה ולעיתים מתמשך בין גופים עולמיים – מדינות, ארגונים וכו'.

בכל מקרה, מדובר באותה תמצית מהותית. כמה חלקים או צדדים מתוך שלם אחד, איבדו את היכולת לראות אחד את השני ונמצאים בחוסר הסכמה סביב הדרך ה'צודקת', 'הוגנת', 'עדיפה', 'נכונה' וכו' בנושא כלשהו. זה יכול להיות ערך או אמונה או תפיסת עולם, גישה/שימוש במשאב מסויים..

דר' מארשל רוזנברג, אבי התקשורת המקרבת, אמר "בבסיסו של כל התקף זעם ומאבק כוחות, נמצאים צרכים שלא קיבלו מענה". בעזרת כלים של תקשורת מקרבת ויצירת דיאלוג נלמד לזהות ולהכיר את הצרכים האלה, של סך כל הצדדים השותפים לקונפליקט, נחזיק אותם יחד בהסכמה וחמלה, ומתוך החיבור האנושי הזה, נשאף למצוא פתרון בר-קיימא שייטיב עם כולנו.

מעניין אותי ללמוד איך להפוך קונפליקט להזדמנות לחיבור

קליק להסבר ורכישה של ערכת קלפים צבעוניים המזמינה למידה מתוך משחק ומעוררת שיח אמפתי על רגשות וצרכים.

הסדנה מיועדת בעיקר לצוותי חינוך והוראה ומטרתה הכרות עם השימוש בקלפים ככלי ליצירה והרחבה של השיח הקבוצתי על רגשות וצרכים.
במהלך הסדנה נלמד כיצד התקשורת המקרבת רואה ומגדירה רגשות וצרכים וכיצד הם משתלבים במודל יצירת הדיאלוג המקרב.
כדי שילדים וילדות (או גברים ונשים..) יוכלו לדבר על רגשות, להביע צרכים ולגלות אמפתיה כלפי עצמם וסביבתם, עליהם ללמוד את השפה ולשהות במרחב בטוח שבו יוכלו לתרגל שיתוף ברגשות וצרכים מתוך אמון וללא חשש. יצירת מרחב כזה תוביל ליצירת אקלים חברתי ורגשי מיטיב.

השימוש בקלפים נותן אישור לקיומם של הרגשות והצרכים שלנו ומבסס בקבוצה את השפה הרגשית ואת השימוש בה.
הלמידה מתרחשת דרך משחק והנאה ובאופן שמותאם לגיל וליכולות של הקבוצה.

אשמח לשמוע עוד על הקלפים ועל הסדנה!

ללמוד על רגשות וצרכים. לתרגל אמפתיה דרך משחק.

קליק לרכישה של ערכת קלפים צבעוניים המזמינה למידה מתוך משחק ומעוררת שיח אמפתי על רגשות וצרכים.

  • האריזה מכיל 50 קלפים בסך הכל, מחולקים לשתי ערכות – קלפי רגשות בורוד וקלפי צרכים בתכלת.
  • 25 קלפי רגשות בערכה הוורודה. 25 קלפי צרכים בערכה התכולה.
  • לכל קלף שני צדדים. בצד אחד תמונה של הבעת פנים או פעולה מסויימת למענה על הצורך ובצד שני, רשימת מילים המבטאות רגש או צורך אפשריים בהקשר של התמונה.
  • לצוותי חינוך והוראה – מומלץ מאד לצרף לרכישת הקלפים גם הזמנה של סדנת הכרות והסבר על השימוש בקלפים במרחב החינוכי. קליק להזמנת סדנה להכרות והסבר על הקלפים

ערכת קלפי רגשות וצרכים נוצרה עם המחשבה והכוונה להפוך את מושגי הרגשות והצרכים, כפי שהם מוגדרים בתקשורת המקרבת (NVC), לנגישים ומוחשיים יותר. היה לי חשוב שהשימוש בקלפים ויצירת החיבור לרגשות או לצרכים יהיה אפשרי לכולם וכולן, ללא קשר ליכולות קריאה או אוצר מילים.

בנוסף, ביקשתי למצוא דרך להציג את הרגשות והצרכים השונים באופן הכי ישיר וחף מפרשנויות שהתאפשר לי. ברור לי שבבחירת התמונה שמייצגת את הרגש או הצורך, אני עדיין מערבת, במידה כזו או אחרת, את דעתי, תפיסותי ופרשנותי. תקוותי שהתמונות שבחרתי, יפנו לקהל רחב ומגוון.
ומעל לכל, אני מאמינה שכל שיח שנוכל ליצור סביב הרגשות והצרכים שלנו, חשוב. גם שיח של חוסר הסכמה עם תמונה או מילה בקלפים הוא מבורך ויכול לעזור לנו להבין טוב יותר את עצמנו ואחת את השני.

הבחירה להשתמש בתמונות שמציגות הבעות פנים, שפת גוף ופעולות אנושיות נולדה מתוך הרצון להדגיש את האנושיות של הרגשות והצרכים ולתת אישור לקיומם והבעתם.

הבחירה להציג תמונות של נשים וגברים, ילדים וילדות ממגוון רחב של מוצא, מין ומגדר, גיל, תרבויות, מצב פיזי וכו, נועדה להדגיש את האוניברסליות של רגשות וצרכים. כולנו מרגישים וכולנו צריכים וזה הבסיס העמוק ליכולתנו להתחבר ולחוות אמפתיה כלפי בני ובנות אנוש אחרים.

הקלפים מתאימים למגוון שימושים וגילאים ומאפשרים הכרות ושמות עם מגוון רחב של רגשות וצרכים וכיצד הם "נראים" כלפי חוץ.

אני מייחלת ומאחלת שהקלפים יתמכו בלמידה וחיבור לרגשות ולצרכים שלנו ושהשימוש בהם יהיה מהנה!

עוד על הקלפים:

לזהות ולהכיר את מגוון הרגשות האנושיים
רגש שונה ממחשבה וחשוב להבדיל בין השניים. המחשבה "קורית בראש" והרגש הוא חוויה פיזית, המחוברת למחשבות שלנו. במחקרים אנתרופולוגיים ופסיכולוגיים נמצא כי הבעת רגשות מסוימים היא אוניברסלית ומחברת בין כל בני ובנות האדם.

מכיוון שהרגשות שלנו נובעים מהמחשבות שלנו, הם באחריותנו ומעידים על התמלאות או אי-התמלאות של צרכים שלנו. רגש נעים יעיד בדכ על צורך שקיבל מענה ורגש כואב יעיד על צורך שמבקש מענה.

שתי דרכים להבדיל בין רגש למחשבה:

  • במשפטים שמבטאים רגש ניתן להוריד את המילה 'מרגיש/ה' והמשפט עדיין ישמור על המשמעות שלו. דוגמא: "אני שמחה" במקום "אני מרגישה שמחה"
  • משפט שמתחיל ב "אני מרגיש.ה ש….." כמעט תמיד יבטא מחשבה ולא רגש. דוגמא: אני מרגישה שהם לא מעריכים אותי"

"הדברים הטובים והיפים ביותר בעולם אינם נראים ואפילו אינם ניתנים למישוש. אפשר להרגיש אותם רק דרך הלב" ~ הלן קלר

ללמוד מהם הצרכים שלנו ולמה חשוב שנכיר אותם.
צורך הוא תנועת חיים פנימית, אנושית, אוניברסלית, שמטרתה לתרום לחיינו. לכולנו יש את אותם הצרכים ואמפתיה לצורך משותף, או אפילו שונה, יכולה לחבר בנינו.

כל הפעולות שנעשה במהלך חיינו נועדו לענות על צרכים שלנו ומכיוון שהפעולות שנעשה הן באחריותנו, גם האחריות על התמלאות צרכינו היא שלנו.
לכן חשוב להבדיל בין הצורך שמתעורר בנו לבין הפעולה שנבחר לעשות כדי לענות על אותו הצורך. הסיבה להבדלה הזו היא, שקיימות דרכים רבות ומגוונות לענות על כל צורך וככל שנכיר יותר דרכים כאלה, נגדיל את סיכויינו לענות על צרכינו. בנוסף, לא נוכל למנוע או לעצור את התעוררות הצורך בתוכנו, אך נוכל לבחור איך לענות עליו ובבחירה הזו יש חיים וכוח.

כדי להבדיל בין צורך לבין הדרך למענה על הצורך אפשר לשאול: האם זה משהו שכולם.ן יסכימו עליו?
על צורך יהיה קל לראות שכולנו נסכים ועל דרך למענה על הצורך קל לראות שאפשר שלא תהיה הסכמה.

דוגמא לצורך: מזון. קל להסכים שכולנו צריכים.ות לאכול.
דוגמא לדרכים למענה על הצורך: סוגים שונים של אוכל, בבית או במסעדה, שהכנו בעצמנו או שהכינו לנו וכו' וקל לראות שלכל אחת ואחד תהיה כאן העדפה אחרת.

דוגמא נוספת לצורך: שייכות. כולנו נרצה להשתייך לקבוצה כלשהי, גם אם במידות שונות של עוצמה. (חלק ירצו להשתייך להרבה קבוצות ולחלק יספיק להשתייך לקבוצות בודדות או קטנות).
דוגמא לדרכים למענה על הצורך: קל לראות שיש הרבה צורות של השתייכות והרבה קבוצות לבחור מהן: השתייכות למשפחה, ישוב, מדינה, אמונה, מקצוע, קבוצת כדורגל, מועדון לקוחות וכו'. ניתן להיות במרכז הקבוצה או בשוליים שלה, לנהל אותה או לזרום עם מה שיחליטו..

"בבסיסו של כל התקף זעם או מאבק כוחות נמצאים צרכים שלא קיבלו מענה" ~ דר' מארשל רוזנברג

הקלפים נועדו ללמידה דרך משחק והנאה, במגוון של שימושים ומסגרות ויש דרכים רבות להעזר בהם. אתם ואתן מוזמנים לשחק, למצוא ולהמציא את הדרכים המועדפות עליכן ועליכם!

באופן כללי:

  • בהמשך הדף תמצאו הצעות למשחק ואפשרויות לשאלות פתוחות שיכולות ללוות את השימוש בקלפים.
  • ניתן לשחק עם כל ערכה (רגשות, צרכים) בנפרד או שתיהן ביחד.
  • ניתן להשתמש בכל הקלפים יחד או עם כל קלף בנפרד.
  • חשוב להתאים את צורת השימוש למטרת המשחק / תרגול
  • רק אתן.ם תדעו מה מתאים ומיטיב עבורכם.ן. אנא השתמשו בקלפים באופן שיכבד וישמור עליכם.ן ועל מי שסביבכם.ן

ההצעות שלי למשחק:

  • שיחה על רגש או צורך: נציג קלף אחד ונזמין שיחה סביב אותו קלף בעזרת שאלות פתוחות המעוררות מחשבה.
  • שיתוף ברגשות או צרכים: נפרוס את כל קלפי הרגש או הצורך ונבחר מתוכם באופן אינטואיטיבי. נדבר את החיבור שלנו לקלף שבחרנו.
  • פתיחה או סיום של פעילות (צ'ק-אין, צ'ק-אאוט): לפרוס את כל קלפי הרגש או הצורך, נשאל שאלת פתיחה או שאלת סיכום, כל אחת.אחד יבחרו את הקלף שמתחבר לחוויה שלהם.ן ביחס לשאלה.
  • בירור אישי: לשאול את השאלה שמעסיקה אותנו, לפרוס את הקלפים עם הפנים כלפי מעלה ולבחור בקלף מתוכם. להתבונן על הרגשות והמחשבות שעולים בהקשר של השאלה.
  • תהליך של גישור: לפרוס את קלפי הרגשות ולבקש מהצדדים לבחור את הקלף שמייצג את תחושותיהם באופן המדוייק ביותר ולהניח אותו מולם. לאחר מכן לפרוס את קלפי הצרכים ולחזור על אותו התהליך. כאשר לכל צד יש קלף רגש וקלף צורך, לבקש לתאר את הקשר שקיים בין הקלפים שבחרו להין החוויה האישית.
  • תרגול של חיבור אמפתי למישהי או מישהו אחר: להעלות במחשבתנו את הדמות שאליה נרצה להתחבר. לקחת מספר דקות כדי להעלות בדמיוננו את אותה הדמות באופן המפורט ביותר, ממראה ועד דיבור או מעשים. להתבונן בקלפים – רגשות או צרכים – ולבחור מתוכם את הקלף שלדעתנו מתחבר באופן המדוייק ביותר לאותה הדמות, כפי שראינו אותה במחשבתנו. נוכל לשאול את עצמנו שאלות על החיבור בין הקלף שבחרנו לבין הדמות.

שאלות אפשריות למשחק עם קלפי הרגשות:

  • מה לדעתך מרגישה הדמות בתמונה?
  • האם את.ה מתחבר.ת לתמונה הזו?
  • למה בחרת דווקא בקלף הזה?
  • מה התמונה מייצגת עבורך?
  • האם יש בעינייך התאמה וקשר בין המילים שמתארות את הרגשות והתמונה?
  • זה משהו שהרגשת פעם?
  • מה המקום של הרגש הזה בחייך?
  • מה הנסיבות שיכולות להביא מישהי או מישהו להרגיש ככה?
  • מה הסיפור שלדעתך נמצא מאחורי תמונה כזו?
  • איך היית ניגש.ת לחבר או חברה שנראים ככה?


שאלות אפשריות למשחק עם קלפי הצרכים:

  • מה לדעתך חשוב לדמות בתמונה?
  • מה יש למישהי או מישהו שמתנהגים ככה?
  • האם את.ה מתחבר.ת לפעולה שמתוארת כאן?
  • למה בחרת דווקא בקלף הזה?
  • מה יכול להתמלא אצל מישהי או מישהו שפועלים ככה?
  • מה המקום של הצורך הזה בחייך?
  • זה משהו שהצטרכת פעם?
  • האם יש בעינייך התאמה וקשר בין המילים שמתארות את הצרכים והתמונה?
  • מה הסיפור שלדעתך נמצא מאחורי תמונה כזו?
  • איזה עוד פעולות או דרכים יענו על הצורך שנראה כאן?
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן